Tudomány és Élet

Tudomány , élet , és minden más amit csak szeretnél egy helyen !

Ausztrália

Ausztrália dióhéjban

Európához képest a földgömb túlsó és alsó (down under) részén terül el Ausztrália, 7 741 220 négyzetkilométeren, azaz kb. 83 Magyarország férne el benne (ha hagynák...). lAusztrália a világ 6. legnagyobb országa. Magyarország kb. 13 800 kilométerre van Ausztrália közepétől.

Ausztráliában az ausztrál dollár (AUD) a hivatalos fizetőeszköz.

• 3_south-bank-parkland-660x330.jpg
  • Tetszett:

• Az ausztrálok jellemzően laza, sportos életstílusa, természetes közvetlensége
  • A beach life
  • A nyugat-ausztráliai The Pinnacles sziklaformációi
  • A természeti környezet sajátosságai és dimenziói, a földrajzi kontrasztok
  • Sydney öblei és a Museum of Aboriginal Art
  • Hogy down under, de mégsem kellett fejjel lefelé lógni
  • Melbourne tisztasága és kellemessége

1. A rengeteg pimasz légy az Ayers Rock-nál
  2. A brutális, 49 fokos hőség Alice Springs-nél
  3. A túl nagy távolságok, az utazási tervezés ebből adódó komplikáltsága
  4. A bennszülöttek, azaz aboriginal-ek szerencsétlen sorsa és előnytelen külalaki adottságai
  5. Az ország rohamos elázsiaisodása

Nem tetszett

1. Az angolnak máshol nem fellelhető, furcsa akcentusa

2. Az ottani pókok, amiktől féltem

3. Az, hogy nem nagyon ismerik, használják a wifit, főleg kábeles internetet használnak

4. Az aboriginálok (őslakosok) szembeszökően rossz helyzete, a segélyek ellenére (sokszor tüntetnek is)

(Petra, aki huzamosabb ideig kint élt, 2012)

"Ausztrália hatalmas, ebből adódóan ezer arca van, ezt mind megismerni, az országot alaposan bejárni talán még a helyieknek sem sikerül... Az utazók jelentős része is a két nagyvárosra -Sydney-re és Melbourne-re-, illetve a keleti partra koncentrál, holott, szerintem, ha Ausztrália, akkor Outback Australia, fedezzük fel az ország belsejét!

Ayers Rock: mindenki meg akarja mászni, sokkal kevesebben gyalogolják körbe, pedig ez legalább annyira magával ragadó, és a turista is sokkal kevesebb.

Katherine Gorge: hajózzunk egyet a lélegzetelállító szurdokban, garantáltan fogunk látni parton heverésző krokodilokat is.

Twin Falls és Jim Jim Falls a Kakadu Nemzeti Parkban: fizessünk be egy 2-3 napos terepjáros kalandtúrára, örökre felejthetetlen élményben lesz részünk!

Ha Sydney-re és Melbourne-re is van időnk, akkor kezdjük az utóbbival. Nyugodt, kedves, élhető város, számos gyönyörű kirándulóhellyel a közelben, mint a Great Ocean Road vagy Phillip Island. Ha Melbourne után megyünk Sydney-be, még nem tudjuk elképzelni, de Sydney magasan lekörözi Melbourne-t. A város fekvése, az öböl, a strandok, Manly, az óceánpart, az Operaház, a Rocks negyed.... egyszerűen lenyűgöző. És végül a számomra a legkülönlegesebb hely Ausztráliában: Fraser Island. A világ legnagyobb homokszigetére csak terepjáróval tehetjük be a "lábunkat", amit pár napra 4 fő már egészen emberi áron bérelhet, de csatlakozhatunk kisebb csoportokhoz is. A szigeten belső tavakban fürödhetünk, kristálytiszta vizű patakokban sétálhatunk, dingókkal találkozhatunk, a partról bálnákat, delfineket, cápákat figyelhetünk meg.

Étkezés: sok étterem lehetővé teszi, hogy magunk vigyünk egy üveg bort a vacsorához, ezt egy BYO (vagyis Bring Your Own) táblácskával jelezni is szokták. Nagyon jó ötlet szerintem, kisebb összegből megúszható egy kellemes vacsora. Másik étkezős tippem, hogy a keleti part strandjain, a Szörf klubok gyakran éttermet is üzemeltetnek, kiváló minőségben és megfizethető áron!"(Z. Attila, 2012)

BBQ sütők (grillezők): Majdnem minden parton, parkban vannak sütők padokkal körülvéve, amit ingyenesen lehet használni. Az egy dolog, hogy nem kél lába a dolgoknak, de tisztán is tartják.

Pubok: A kocsmák többsége fogadóirodaként is funkcionál. Rengeteg kijelző a falon, jelezve a különböző futamokat és sporteredményeket. Az ausztrálok nagyon szeretnek inni, főleg sört, és a szerencsejáték is nagyon kelendő errefelé.

Kedvesség és multikulturalizmus: Az emberek segítőkészek és kedvesek. A boltokban, éttermekben az eladók és felszolgálók is. Különböző negyedekben laknak különböző népek. Van kínai negyed, koreai, thai, ezek a belsőbb negyedekben. Ahogy távolodunk a CDB-ből, úgy jönnek az arab, indiai, stb. negyedek. A partvidék elég vegyes, de főleg ausztrál- és európaiak lakta területek ezek. A munkahelyen a megkülönböztetést és a rasszizmust nagyon nem kultiválják és büntetik"

Olvasmányos linkek

"Az ott élők mentalitása alapvetően más. Nyugodtak, tisztelik egymást. Pozitív életörömet sugároznak, toleránsak, nyitottak minden újdonságra. Barátságosak, nem zárkóznak be csigaházukba. Nincsenek kerítések, a szomszédokkal baráti a kapcsolat. Amikor megérkeztünk, férjem nagybátyja szólt, hogy a szomszédok meghívtak bennünket egy kis karácsonyi összejövetelre, van-e kedvünk átmenni. Hozzáteszem, Csaba két nagybátyja és azok családja egy szót nem beszélnek magyarul, német édesanya nevelte őket, s 6 éves koruktól kint élnek. A szomszédok sem magyarok, akiknek bármilyen kötődésük lenne kicsinyke hazánkhoz. Elképzeltem fordítva, hogy jönnek Ausztráliából a rokonok, s a szomszéd töltött-káposztával fogadja őket, hát jót mosolyogtam magamban. Szóval az „élni” szócska jelentését valóban érezni.

Hihetetlen jóindulatúak, önzetlenek. Volt egy buszsofőrünk, aki 70 éves nyugdíjasként vett egy kis buszt, öt éve a turizmusban dolgozik. Egyik nap elvitt minket kirándulni, hozott magával egy kosár őszibarackot, sütit, s utazásunk elején megtanulta mindenki nevét, hogy meg tudjon szólítani minket. Együttes erővel védik természeti kincseiket, s nem várnak mindig mást egy adott szituációtól. Egyik nap rettenetes vihar jött, óriási esővel, mire én rögtön jajgattam, erre ők: de hát ez nagyszerű, milyen jó a földnek. Másnap 40 fok, én rögtön, hogy ezt hogy lehet kibírni, mire ők: de hát ez nagyszerű, most érik majd a sárgabarack, s mehetünk a beach-re.

Nem tapasztaltam ellenségeskedést, harácsolást, rohanást. Helyén van az értékrend, tisztelik a tudást. A szabályok betarthatók, mert normális emberek hozzák normális emberek számára. Számomra volt azért egy-két túlzás is a szabályok terén, pl. amikor vártunk egy körforgalomban távcsővel érzékelhető biciklisre. De ott ki merném engedni a gyermekemet a parkvárosi utcába labdázni vagy biciklizni. Itthon 10 évesen a kertben bringázik körbe-körbe.

Bevallom, nem fogott meg az ausztrál konyha. Ami ízlett, most ettem először, no majd kapok az állatvédőktől, az a rántott cápahús. A helyi vadhúsokat, pl. pácolt emut, kengurufarok-levest, grillezett krokodilhusit, nos, ezeket majd legközelebb. Nem nekem való az angolos steak sem, így a kulináris élvezeteket leginkább a távol-keleti ízekkel pótoltam, azok közül is a nepáli volt a legízletesebb. Bár ritkán iszom, de most meggyőződtem, hogy az ausztrál borok, sörök világszínvonalúak. Ezzel kapcsolatos példa a vendégszeretetről: betértünk kora délután a PumpHouse nevű kocsmába, régen innen nyomták a gőzt szállodákba, bankokba, stb., s egy pultos fiú rögtön felajánlotta, hogy mesél nekünk, aztán, mikor indultunk volna, megkérdezte, nem kóstolnánk-e meg a hely söreit. Elénk rakta a poharakat, s azt mondta, legyünk a vendégei. Egyébként alkohol nem kapható, csak italboltban, ott is barna zacskóban. Mondtam is a férjemnek, mikor kijött a boltból, na most már legalább mindenki tudja, hogy iszol."

Forrás: http://utikritika.hu/ausztralia

Oldal: Ausztrália
Tudomány és Élet - © 2008 - 2024 - tudomany-es-elet.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés